Jako przedsiębiorca uwielbiasz liczby. Choć tymi największymi zajmuje się Twoja księgowa, to z radością patrzysz na wszelkie inne dane i wykresy – szczególnie na te, które pokazują jak Twoja firma się rozwija. Poza tym nic nie daje takiej kontroli jak te słupki! Czy wiesz, że możesz też monitorować, jak rośnie społeczność Twojej firmy na Facebooku? To tylko kilka kliknięć.

Statystyki fan page’a na Facebooku

Prawdopodobnie sam bez problemu trafiłbyś na statystyki swojej strony na Facebooku, znajdując tam zakładkę o zaskakującej nazwie… „statystyki”. Dowiesz się z niej, czy liczba polubień rośnie, ile było wyświetleń strony i jak szybko udzielałeś odpowiedzi. Jeśli z drzewa po lewej stronie wybierzesz „Zasięg”, dowiesz się, jak wyglądał w danym okresie zasięg organiczny i płatny (i tu bez zaskoczenia, płatny zwykle będzie górował nad organicznym).

Facebook daje też możliwość sprawdzenia, kto lubi Twoją stronę i czy w ostatnim czasie ktoś cofnął polubienie. Jeśli cofnął, nie martw się – nie musi to oznaczać, że przestał interesować się Twoją stroną. Być może zupełnie zdezaktualizował swoje konto na Facebooku.

Kogo przyciąga Twoja strona?

Nieco niżej znajdziesz opcję „Osoby”, dzięki której zorientujesz się, z jakich krajów i miast masz najwięcej odwiedzających. Tutaj nic nie powinno Cię zaskoczyć – jeśli prowadzisz restaurację w Grudziądzu, to właśnie Grudziądz będzie prowadził w tej tabeli. W przypadku biznesów online te statystyki będą bardziej różnorodne.

Dodatkowo Facebook wyświetli informacje o płci i wieku odbiorców. Trafiłeś do swojej grupy docelowej, czy przyciągnąłeś zupełnie inne osoby?

Czy reklama poradziła sobie jak chciałeś?

Efekt płatnej promocji również pojawi się w zakładce statystyki – „Reklamy” albo bardziej z lewej strony w zakładce „Centrum reklam”. To te same dane. Pod koniec lipca 2019 statystyki reklamowe mają się wyświetlać już tylko w tym drugim miejscu, co nie powinno być dla użytkownika żadnym utrudnieniem.

Facebook zdaje Ci relację, ilu osobom pokazał Twój post, ile osób kliknęło w link i jaką kwotę policzył za reklamę. Obędzie się bez zaskoczenia, kwota jest równa tej, którą zatwierdziłeś przy wykupowaniu reklamy ( +/- 0,02 zł).

Jak się ma mój post?

Na fan page sprawdzisz też, jak poradził sobie konkretny post. Jaki organiczny zasięg udało mu się osiągnąć? Czy został tylko wyświetlony, czy może skłonił odbiorcę do kliknięcia i przeniesienia na Twoją stronę? To doskonała baza wiedzy na temat zainteresowań Twojej społeczności i okazja do zapytania samego siebie: jakich postów powinienem publikować więcej, a które są tak naprawdę stratą czasu, bo nie zbierają reakcji? Nie raz będzie tak, że post wyda Ci się użyteczny i wartościowy, ale Twoi odbiorcy przejdą obok niego obojętnie. To jednak nie porażka, a nauka.

Co więcej, w statystykach posta (klikając „aktywność”) sprawdzisz, czy spotkał się on z negatywną opinią: czy ktoś go ukrył, cofnął polubienie strony po jego wyświetleniu albo zgłosił jako spam. Na takie liczby w statystykach trzeba być gotowym, ale głównie wtedy, gdy zamieszczasz kontrowersyjne treści.

Wiesz już, jak sprawdzić podstawowe statystyki Twojego fan page’a. Odwiedzaj zakładkę regularnie i sprawdzaj, czy Twoje działania przynoszą rezultaty. Social media i zainteresowania odbiorców dynamicznie się zmieniają, więc warto być na bieżąco ze swoją społecznością.